Att unna sig

Första samtalet på nyårsdagen blev det där samtalet ingen vill få. När man blir stående med telefonluren ~ i handen efter att den i andra änden lagt på.

I två veckor blev jag sittandes där utan att kunna göra något annat än att finnas till hands ~ bara vara där ~ hålla handen ~ stryka över pannan ~ säga allt jag ville säga. Många tankar hann passera genom huvudet under de här dagarna. Bland annat vad man själv gör och inte gör, hur man tar tillvara på sin egen tid, sina prioriteringar och vad som blir till måsten.

Att unna sig

Kanske är det mycket viktigare än vad man tror att unna sig. Då menar jag inte att unna sig att köpa saker, utan att unna sig att ta tillvara på det lilla. Unna sig utifrån sina intressen och sina möjligheter. Unna sig att bara vara, sänka tempot att ta den där slappardagen som jag skrev om i måndags.

Jag bestämde mig då för att unna mig, inte varje vecka, men lite oftare att ha färska blommor på bordet. Älskar att titta på kronbladen när ljuset från fönstret nästan gör den genomskinliga och nerverna i kronbladen ger skiftningar i färgen. Ett slags Carpe momentum ~ fånga stunden ~ ett uttryck som jag så ofta skriver om. Vad brukar du unna dig?

 ~~~~~~~~~~

Människan offrar hälsan för att tjäna pengar, sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan. Hon är så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet. Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden. Hon lever som om hon aldrig ska dö och så dör hon utan att någonsin ha levt. /Dalai Lama

1. Ha en fin dag

18 thoughts on “Att unna sig

  1. Kloka ord. Vi lär oss verkligen den hårda vägen många gånger.
    Med åren har jag blivit bättre på att vara NU – unna mig att sitta kvar vid matbordet, fikabordet- att stå kvar i samtalet i affären samt ha bara – vara-dagar – utan att vara ”duktig” och på språng hela tiden, steget före. Det tog tid att lära om, men det gick 🙂
    Mina måndagar med Tacksamhet har hållt på länge nu och det är fint att läsa andras tankar också – men man kan vara med om och när man vill och kan … eller inte alls 🙂 Det är helt ok!
    Önskar dig en god tisdag!

    • Tack Eva! Jag tycker dina måndagars tacksamhetsinlägg är så tänkvärt. Stanna upp och reflektera. Att unna sig att sitta längre vid matbordet, ha lugnet att stå kvar i samtalet är verkligen bra sätt att unna sig nuet. Fin tisdag till dig med!

  2. Viktiga, kloka tankar Helena, dina ord berör. Jag har svårt att komma på nåt på rak arm, men att bara sitta i solen på trappen är guld =))

  3. Så vackra ord, gick direkt in. Har haft en hjärtinfarkt för 10 år sedan. Efter den blev jag bättre på att ta tillvara på dagen. efter lite andra krämpor har jag bestämt mej för pension ett år tidigare. Så nu kan jag njuta av solen när den visar sej eller soffan med en bra bok vid dåligt väder. Långa skogspromenader med lille Minton. Pyssla i min lilla trädgård.
    Ta till vara på dagen och njut det är så viktigt.
    Ha en bra dag och tack för alla tänkvärda inlägg du skriver.
    Kram

    • Tack snälla du! Jag blir så glad att du tycker om mina reflektioner och inlägg. Naturen och trädgården är verkligen platser där man kan känna naturens lugn och njuta. Tänker att du är klok som väljer att ta tillvara på dagarna tillsammans med Minton och tillvaron utomhus, speciellt när du varit med om en hjärtinfarkt. ❤

  4. Det är svårt att mista någon. Varken mor, far eller lillebror finns längre. Det är ögonblick man inte vill uppleva. Man börjar fundera, hur man ska ta tillvara sin tillvaro på bästa sätt. Att utgå från sina egna intressen och möjligheter är bra.

    Jag tittade på din testblogg på blogspot. Tycker att din sida är helt OK. Jag har inte testat att arbeta i någon annan och är van vid den. Jag brukar undvika att gå in på wordpress sedan de varnat för, att de slarvat med sina säkerhetsuppdateringar. Men det kanske är åtgärdat nu.

    • Tack Ulla för ditt svar! Jag velar fram och tillbaka mellan bloggmotorerna. Fördelen med WP är det tekniska. Jag har inte hört förut att de är dåliga på säkerhetsuppdateringar, men det tåls verkligen att funderas på. Jag får fundera vidare. Fin kväll till dig. 🙂

  5. Ett tänkvärt, vackert och viktigt inlägg.
    Jag fick chansen till avtalspension och tog den… mycket mindre pengar i plånboken, men det är det värt! Lasse är 8 år äldre än mig och har varit sjuklig efter en olycka för snart 20 år sedan. Mitt beslut ger oss mer tid tillsammans och det känns bra.
    Kram

    • Helt rätt tänkt Anki! Livet är så mycket och det gäller att ta tillvara det som är viktigt just för var och en. 🙂 Tack för att du följer mig till den nya webplatsen.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

